fredag 7 november 2008

Vardagen börjar återvända lagom till helgen

Nyheterna är inte längre dominerade av presidentvalet. Den ekonomiska krisen puttar ut det politiska spelet. President Elect Obama tvingas in i rollen som president innan han svurits in (vilket sker vid 12.00 den 12 januari). Under en 20 minuter lång presskonferens svarade han på alla frågor kort och tydligt. De jag pratat med uttrycker ofta något i stil med att det är skönt att ha en president som utstrålar intelligens (undersförstått... ja ni förstår nog).

Utanför hotellrummet spelar en saxofonist och ljudet från gatan letar sig in genom fönstret tillsammans med doft av stekt kött. Jag har hemlängtan. Jag är lite trött på vatten som smakar klor, Coca Cola som smakar klor eftersom de blandas ut med kranvatten, trött på att behöva räkna ut dricks och aldrig bli riktigt klok på ifall serveringen går ut i köket och hatar eller hånar mig. Scotty! Beam me home...

2 kommentarer:

MEKONGS BLOGG sa...

Han gjorde en ovanligt blek figur under presskonferensen. Lovade mest att sätta sprätt på nya lånade (kinesiska) miljarder.

Per Tenggren sa...

Tycker du? De flesta jag pratade med tyckte att han gjorde bra ifrån sig, förutom fadäsen med "seanserna" och Nancy Reagan. Det är ett märkligt läge att tvingas agera president innan han svurits in. Inte helt enkelt att bemästra. Min oro är dock inte de kinesiska pengarna (även om det borde oroa amerikanarna) utan att Obama ska bli mer protektionistisk, typ görna bidrag till GM men flytta hem all produktion (från ex vis Sveri´ge).