måndag 10 november 2008

Let´s go negative

Bland det fulaste man kan göra i en kampanj är enligt många att köra negativa budskap om sin motståndare. Själv håller jag inte riktigt med om det. Ibland måste man upplysa om vad motståndaren faktiskt gör, sannolikheten att motståndaren själv ska göra det är ju minimal. I alla andra val uppskattar vi i vår konsumentroll, att få reda på produkter och tjänsters negativa sidor. Skillnaden mot ett politiskt val är inte särskilt stort. Men, man bör hålla sig till de politiska och inte attackera personen.

Senatsvalet i North Carolina är ett bra exempel. Republikanen Elisabeth Dole var sittande senator och borde ha en ganska enkel resa mot den demokratiska utmanaren Kay Hagan. Men, efter en ordentlig genomgång av Dole's insatser visade det sig att hon var en av de minst effektiva senatorerna, röstade med George W Bush samt att hon sällan var i North Carolina. Ganska viktiga saker att få fram.

Utifrån detta tog den demokratiska senatskampanjkommitten (DSCC) fram ett antal TV-spotar:







Dole körde också negativa reklamspotar. Men den som visas nedan saknar humor och är ett rent presonangrepp.



Och Kay Hagans svar:



And the verdict? Kay Hagan vann med 53 procent mot Doles 44 procent.

Inga kommentarer: