onsdag 5 november 2008

Kan någon annan göra om Obamas kampanj?

Krävs det en karismatisk ledare, en historisk usel president och en bråddjup ekonomisk kris för att driva en kampanj som Obama gjort? De flesta prathuvuden på TV verkar mena det. Jag tror att de i de stora dragen har fel:

Obamas kampanjledning var ovanligt tajt. Det var inte enbart kunniga kampanjmakare, de var också kampanjmakare som fungerade tillsammans som en enhet. Normalt brukar det vara fullt av konflikter i valledningarna ("...a bunch of brilliant egos promoting themselves" som en konslut uttryckte det på TV). Jag tror att det finns en hel del att lära och kopiera i detta även för mitt parti hemma i Svedala.

Att bygga upp en stor grupp av personer som bidrar med mindre belopp (kanske så låga som 25 kronor) och som sedan kan hjälpa till i valarbetet kan fler kampanjer göra. Det går också att arbeta med dessa och göra dem delaktiga i det politiska arbetet. Att Obama ska fortsätta använda sina supportrar i det dagliga politiska arbetet är alla överens om, det ska bli spännande att se hur detta görs. Men även detta kan partier som vill bredda det politiska engagemanget kopiera.

Att ta fram ett budskap som håller och sedan hålla fast vid det kan alla göra. Det handlar om att göra sin hemläxa med undersökningar, samtal med väljare och analys av det politiska läget. Det kan alla göra.

Kort sagt. Yes we can.

PS. Alla valnätter behöver inte vara en "perfekt storm". Oftast räcker det med att vinna valet.

2 kommentarer:

Tänk själv/ Läsa i livet sa...

Förstår att kampanjmakarna gärna vill finna mönster och modeller. De kan finnas, men här handlar det om en rätt unik situation då en usel president ska ersättas. "The Other America" har nu valt sin man. Tror att man måste laga efter det unika läget, en baracklash är nu en risk. Men, för att skämta till det, Obama kommer att sätta sin prägel på ämbetet; Vita huset byter namn till Baracken och maktcentrum blir Obama rummet.

Per Tenggren sa...

;-)